Ból zęba w święta – jak sobie z nim poradzić? Pilna wizyta u dentysty w Święta?

Często Pacjenci skarżą się, że ząb „odzywa się” w najmniej dogodnym momencie – na urlopie albo w trakcie świąt. Niestety tego, kiedy zaawansowana próchnica zacznie boleć nie da się przewidzieć. Tak jak pisaliśmy w tekście „Ból zęba. Nasz wróg czy sprzymierzeniec?” próchnica początkowo nie boli. Ból pojawia się przede wszystkim, gdy próchnica pogłębia się i drążąc głęboko przez szkliwo i zębinę, drażni miazgę inicjując jej stan zapalny. Bólu zęba nigdy nie wolno zlekceważyć! Świadczy on bowiem o tym, że w jamie ustnej dzieje się coś niedobrego. Gdy ząb zacznie chociaż „ćmić” koniecznie trzeba wybrać się na konsultację do lekarza dentysty, który zlokalizuje źródło i powód bólu i podejmie odpowiednie kroki w celu jego zminimalizowania/ wyeliminowania. Czy w przypadku bólu zęba niezbędna jest pilna wizyta u dentysty w Święta? Tak, do lekarza dentysty trzeba się wybrać tak szybko jak to możliwe.

Jakie mogą być przyczyny bólu zęba?

Najczęstszym powodem bólu zęba jest rozprzestrzeniająca się, nieleczona próchnica, która drążąc przez szkliwo i zębinę inicjuje stan zapalny miazgi zęba. Inne przyczyny bólu zęba to m.in.:

• wypadnięcie wypełnienia,
  • zmiany spowodowane przeciążeniem zęba,
  • zapalenie związane ze złym stanem dziąseł,
  • obecność zębów zatrzymanych (najczęściej zębów mądrości),
  • nieszczelność wypełnień,
  • nadwrażliwość związana z obnażeniem szyjek zębowych,
  • owrzodzenia dziąseł,
  • ropień dziąsła,
  • złamanie lub pęknięcie zęba,
  • zmiany w tkankach okołowierzchołkowych,
  • odsłonięte szyjki zębowe,

ale powodów bólu może być jeszcze więcej.

Jak boli ząb?

Pacjenci sygnalizują różne bóle: występujące tylko przy nagryzaniu, pojawiające się przy spożywaniu zimnych lub słodkich posiłków i napoi, bóle ciągłe, samoistne, rozpoczynające się wieczorami, silne i przenikliwe i inne. Bez względu na rodzaj odczuwanego bólu, jego nasilenie czy długość trwania, Pacjent powinien zgłosić się do lekarza dentysty. Różne rodzaje bólu świadczą o innych dolegliwościach w jamie ustnej i jedynie lekarz dentysta jest w stanie zdiagnozować konkretny problem i ulżyć Pacjentowi w bólu poprzez dobranie odpowiedniego leczenia.

Jak uniknąć bólu zęba?

W stomatologii, jak i w całej medycynie, najważniejsza jest profilaktyka. Regularne wizyty u stomatologa, leczenie próchnicy w stadiach początkowych i utrzymywanie odpowiedniej higieny jamy ustnej (szczotkowanie, nitkowanie) to jedyne sposoby na uniknięcie nieprzyjemnych dolegliwości bólowych.

Co robić, gdy ząb zacznie boleć?

Jeśli na profilaktykę jest za późno, a ząb „odzywa się” faktycznie w najmniej dogodnym momencie warto zastosować kilka sprawdzonych metod na ulżenie w bólu, do najszybszej możliwej wizyty u dentysty.

Jak poradzić sobie z bólem zęba:

• zastosować lek przeciwbólowy, najlepiej przeciwzapalny z ibuprofenem,
  • zrobić zimny okład – zamoczony w zimnej wodzie ręcznik lub woreczek z lodem owinięty w ręcznik przyłożyć do miejsca w którym odczuwamy najsilniejszy ból,
  • wykonać masaż zęba – wykonać masaż dziąsła w okolicach bólowych (palcem lub miękką szczoteczką do zębów),
  • zastosować płukankę do jamy ustnej lub żel stomatologiczny – w aptece można zakupić ziołowe płukanki do ust np. Dentosept lub żel stomatologiczny np. Sachol, które mogą pomóc czasowo w przypadku problemów z dziąsłami, bo mają działanie ściągające i odkażające.
  • wykonać płukankę ziołową z rumianku, mięty lub szałwii – aby wykonać płukankę ziołową należy zaparzyć zioła szałwii lub rumianku i takim naparem płukać jamę ustną. Napar taki ma właściwości antyseptyczne i może powstrzymać rozmnażanie się bakterii odpowiedzialnych za rozwój infekcji.

Trzeba pamiętać, że żadne domowe metody uśmierzenia bólu nie zastąpią leczenia stomatologicznego. Wszystkie wyżej opisane sposoby są jedynie rozwiązaniem tymczasowym , bo nawet jeśli ból ustąpi, to po pewnym czasie wróci z jeszcze większym nasileniem. Przedstawione sposoby mają pomóc Pacjentowi wytrzymać do najszybszej możliwej wizyty u lekarza stomatologa.

Pilna wizyta u dentysty w Święta – Arie Stomatologia Łódź

Bólu zęba nigdy nie wolno lekceważyć. Nawet jeśli samoistnie minie trzeba pilnie zgłosić się do lekarza dentysty, żeby odkryć jego przyczynę i rozpocząć odpowiednie leczenie. Pilna wizyta u dentysty w Święta? Jeśli rozboli Państwa ząb w Święta, mogą Państwo skontaktować się z nami telefonicznie lub mailowo i umówić wizytę na 28 lub 29 grudnia 2018 roku. W te dni między świętami gabinet Arie Stomatologia będzie otwarty. Później wracamy do pracy w Nowym Roku, od 2 stycznia 2019 roku. Kontakt w sprawie umówienia wizyty: 884-053-111 / rejestracja@arie-stomatologia.pl