Ból zęba. Nasz wróg czy sprzymierzeniec?

Jakie są przyczyny bólu zęba?

Niewielu jest na świecie szczęśliwców, którzy mogą z czystym sumieniem powiedzieć, że nigdy, ale to nigdy, nie doświadczyli przykrego wrażenia jakim jest ból zęba. Z oczywistych względów bardzo nielubiane uczucie jest jednak naszym bardzo ważnym sojusznikiem…

…bowiem jest sposobem organizmu (a w zasadzie jego głośnym krzykiem) na informowanie nas, że dzieje się coś niedobrego. Żadnego bólu, również tego zębowego nie wolno ignorować i gdy tylko poczujemy znajome „ćmienie” w jamie ustnej, należy szybko udać się do stomatologa.

Ból w okolicy twarzy i jamy ustnej może mieć rozmaite przyczyny, wymagające bardzo różnych sposobów leczenia w gabinecie stomatologicznym. Co dokładnie oznacza ból, lekarz dentysta w gabinecie stomatologicznym Arie w Łodzi jest w stanie ocenić dopiero podczas kontroli uzębienia pacjenta.

Jakie mogą być przyczyny bólu zęba?

Najczęściej ból spowodowany jest szerzącą się próchnicą, która drążąc głęboko przez szkliwo i zębinę, drażni miazgę inicjując jej stan zapalny. Inną przyczyną mogą być zmiany spowodowane przeciążeniem zęba, zapaleniem związanym ze złym stanem dziąseł, obecnością zębów zatrzymanych (najczęściej zębów mądrości często wymagających interwencji chirurga stomatologicznego, który również przyjmuje w gabinecie Arie Stomatologia w Łodzi), nieszczelność wypełnień czy nadwrażliwość związana z obnażeniem szyjek zębowych proszących się o kontrolę w gabinecie stomatologicznym. Wszystkie bóle, również te występujące tylko przy nagryzaniu, czy przy spożywaniu czegoś zimnego lub słodkiego są wskazaniem do zgłoszenia się do lekarza dentysty, natomiast kiedy ból pojawia się samoistnie, bez uchwytnej przyczyny, utrzymuje się kilka godzin, czekać już absolutnie nie wolno. Ból taki świadczy o nieodwracalnym zapaleniu miazgi, które zlekceważone przez dłuższy czas może doprowadzić do stanów ropnych, dla lekarza dentysty bardzo trudnych, niekiedy wymagających leczenia szpitalnego, będących nawet bezpośrednim zagrożeniem życia.

Jak uniknąć bólu zęba?

Najlepszym sposobem uniknięcia bólu i nieprzyjemnych konsekwencji związanych z chorobami jamy ustnej są oczywiście regularne, najlepiej co sześciomiesięczne kontrole u stomatologa w gabinecie Arie Stomatologia Łódź. Każda choroba zdiagnozowana odpowiednio wcześnie w leczeniu jest łatwiejsza, krótsza i znoszona przez pacjenta dużo lepiej. Naprawdę warto!