Nitkowanie bez tajemnic, czyli jak ważne w codziennej higienie jamy ustnej jest używanie nici dentystycznej? Jaką nić wybrać?

Nitkowanie to oczyszczanie zębów za pomocą nici dentystycznej. Jest to zabieg uzupełniający codzienne szczotkowanie zębów. Wielu pacjentów gabinetu Arie Stomatologia w Łodzi pyta naszych lekarzy dentystów, czy nitkowanie jest niezbędnym elementem codziennej higieny jamy ustnej. Odpowiadamy: tak!

Dlaczego trzeba nitkować zęby?

Już kilka minut po posiłku znajdujące się w jamie ustnej bakterie zaczynają tworzyć płytkę nazębną, w której skład wchodzą m.in. martwe komórki błon śluzowych i resztki pokarmów. Efektem metabolizmu bakterii jest również obniżenie pH jamy ustnej, które może prowadzić do demineralizacji szkliwa, a w konsekwencji do powstawania ubytków i rozwoju próchnicy (zachęcamy do przeczytania wpisu o próchnicy – tutaj). Płytka nazębna poza tym z czasem twardnieje i zmienia się w nieestetyczny osad i kamień nazębny. Regularne mycie zębów pomaga usuwać niebezpieczne bakterie z jamy ustnej i powierzchni zębów, ale niestety szczoteczka ze względu na swoje gabaryty nie dociera zazwyczaj do przestrzeni międzyzębowych, które są szczególnie narażone na rozwój bakterii. Od tego jest nić dentystyczna.

Regularne nitkowanie zębów czyści trudno dostępne przestrzenie międzyzębowe, dzięki czemu chroni zęby przed powstawaniem kamienia nazębnego, rozwojem próchnicy, chorobami dziąseł (łącznie z parodontozą, która może doprowadzić do przedwczesnej utraty zębów, a także pomaga zachować świeży oddech. Każdy stomatolog w Łodzi od razu zauważy czy pacjent używa na co dzień nici dentystycznej, czy nie. Zdradzają to przebarwienia i kamień nazębny w przestrzeniach pomiędzy zębami, a także zaczerwienione dziąsła.

Jakie są rodzaje nici dentystycznych? Jaką nić wybrać?

W aptekach i drogeriach dostępne są bardzo różne rodzaje nici dentystycznych. Różnią się one między sobą m.in. grubością, materiałem z którego są wykonane i smakiem. Do kupienia są m.in. nici woskowane, niewoskowane, nasączone fluorem (pomagające w walce z próchnicą) albo smakowe (np. miętowe). Nici mają też różne grubości, tak, aby można było je odpowiednio dopasować do wielkości przestrzeni międzyzębowych. Wybór odpowiedniej nici zależy od indywidualnych preferencji i zazwyczaj poprzedzony jest kilkoma próbami z różnymi produktami. Ważne być nić z łatwością wchodziła między zęby i by dało się nią spokojnie manewrować.

Osoby posiadające mosty protetyczne i aparaty ortodotyczne powinny sięgać po nici o strukturze gąbki, które powiększają swoją objętość w kontakcie ze śliną, a osoby o krwawiących dziąsłach i ściśle przylegających do siebie zębach – nici bardzo delikatne i cienkie. Najbardziej zaawansowanym rodzajem nici dentystycznej jest tzw. superfloss. Składa się ona z trzech części: sztywnej, puszystej i zwykłej niewoskowanej i stosowana jest do czyszczenia bardzo szerokich przestrzeni międzyzębowych, uzupełnień protetycznych (mostów) i aparatów ortodontycznych.

Nić dentystyczna darmowy obraz z pixabay

Darmowy obraz: Pixabay

Jak używać nici dentystycznej?

Nitkowanie zębów wbrew pozorom wcale nie jest trudne. Możne je wykonać przed lub po umyciu zębów, a cała czynność powinna zająć około 3-5 minut.

Przed użyciem nici dentystycznej koniecznie należy umyć ręce, by nie wprowadzić dodatkowych bakterii do jamy ustnej. Na początek należy odciąć z opakowania odpowiednio długi kawałek nici – około 45-50 cm. Następnie należy zawinąć końce wokół palców środkowych, pozostawiając pomiędzy odcinek 5 cm nici, przytrzymując go kciukami i palcami wskazującymi. Nitkę trzeba wprowadzić do przestrzeni międzyzębowej ruchami „piłowania”. Wywieranie pionowej siły powodującej przeskoczenie nici przez punkt styczny zębów może spowodować zranienie dziąsła, więc nić należy prowadzić po ścianie jednego z zębów wykonując nią jednocześnie ruchy posuwisto-zwrotne oraz w górę i w dół, od granicy dziąsła do punktu stycznego zębów. Gdy nić znajduje się w okolicy punktu stycznego, przesuwa się ją na sąsiedni ząb.

Bardzo ważne, aby w czasie nitkowania być delikatnym. Użycie zbyt dużej siły lub nieprawidłowej techniki prowadzi do uszkadzania brodawek dziąsłowych i ich recesji. Nici dentystycznej powinno się też używać dopiero powyżej 10 roku życia.

Pierwszy kontakt z nicią dentystyczną może okazać się trudny, a czasem nawet bolesny. Niestety, na początku używania nici dentystycznej może pojawić się ból lub delikatne krwawienie dziąseł. Nie należy się tymi symptomami martwić, gdyż po kilku dniach używania nici dziąsła powinny się przyzwyczaić, a krwawienie powinno ustąpić.

Dentyści gabinetu Arie Stomatologia w Łodzi namawiają do uzupełnienia codziennej higieny jamy ustnej o nitkowanie. Nie jest to zabieg trudny, ani czasochłonny, a znacząco polepsza stan zębów i pomaga w walce z próchnicą i parodontozą.