Skąd się wzięła dziura w zębie, czyli kilka słów o próchnicy.

Leczenie próchnicy Łódź – mity na temat próchnicy.

Osoba z próchnicą nie myje zębów !

Skłonność do tej choroby mamy po rodzicach !

Dziecko z ubytkami próchnicowymi to dziecko zdrowe !

To kilka mitów oraz nieścisłości, które często są przekazywane w społeczeństwie.

Tymczasem próchnica to zakaźna choroba bakteryjna, która może mieć wpływ na działanie całego organizmu i zależy zarówno od poziomu higieny jak i tego co jemy.

Próchnica jest choroba cywilizacyjną, która zaczęła się szerzyć w krajach rozwiniętych wraz z dostępem białego cukru oraz wzrostem spożywania przetworzonej żywności. Jej występowanie spowodowane jest obecnością w jamie ustnej bakterii takich jak laseczki kwasu mlekowego oraz liczne paciorkowce. Bakterie te są jedną z czterech głównych składowych powstawania próchnicy, pozostałe to: cukry, czas oraz podatność tkanek zęba różna u każdego człowieka. Cukry, które dostarczane są z pożywieniem działają jak pokarm dla bakterii, które trawiąc zakwaszają środowisko. Obniżenie pH wpływa na demineralizację tkanek, czyli ich miejscowe osłabienie i właśnie tam swój początek ma próchnica.

Skąd się wzięła dziura w zębie? Kilka słów o próchnicy. Leczenie próchnicy Łódź

Próchnica to nie zawsze duża, czarna dziura w zębie. Możemy ją już zdiagnozować na etapie małej, białej, niebolesnej plamki tj. ubytku w szkliwie. Często nie wymaga „wiercenia” jedynie poprawy higieny, dlatego tak ważne są regularne wizyty kontrolne. Kolejnym etapem jest próchnica zębiny. Początkowo niebolesna, później boli przy piciu zimnych i ciepłych napoi, jedzeniu słodyczy. Widzimy czarną plamę na zębie i musimy udać się do dentysty. Jeśli tego nie zrobimy, bakterie drążąc wnikną do miazgi. Ból będzie duży, szczególnie w nocy, a wizyta w gabinecie stomatologicznym będzie się łączyła z leczeniem kanałowym.

leczenie próchnicy arie stomatologia