Bruksizm

Jakie są skutki bruksizmu (tzw. „zgrzytanie zębami”)?

Bruksizm jest patologią zwarciową przejawiającą się w silnym, mimowolnym zaciskaniu zębów i wzajemnym tarciu o siebie przeciwstawnych łuków (tzw. „zgrzytanie zębami”). Istnieją dwie postacie tej choroby: bruksizm centryczny, występujący w ciągu dnia oraz bruksizm ekscentryczny (nocny). Ten drugi rodzaj, zaraz po chrapaniu, jest najczęstszym powodem występowania problemów ze snem u drugiego partnera ze względu na towarzyszce głośne zjawiska akustyczne (tzw. nocne zgrzytanie zębami). Oprócz wad zgryzu główną przyczyną bruksizmu jest nadmierny stres.

Do skutków bruksizmu należą:

– Atrycja, czyli patologiczne starcie zębów. Najpierw dochodzi do niszczenia szkliwa na powierzchniach żujących i brzegach siecznych. Wraz z trwaniem nieleczonej choroby zostaje obnażona zębina, a w ekstremalnych przypadkach miazga zębów,

-Ubytki abfrakcyjne – powstają przydziąsłowo w wyniku działania nadmiernych sił zginających ząb,

– Złamania i pęknięcia szkliwa,

– Uszkodzenia wypełnień i uzupełnień protetycznych,

– Nadwrażliwość zębów na zimne, czasem również słodkie, pokarmy,

– Zwiększona ruchomość zębów w wyniku przeciążenia więzadeł ozębnej,

– Przygryzanie błony śluzowej policzków (widoczna linia biała),

– Pieczenie języka,

– Przerost mięśni żwaczy i zwiększone ich napięcie,

– Bóle głowy, karku, mięśni żucia i stawu skroniowo-żuchwowego

– Szczękościsk i trudności z rozwieraniem ust,

Rys. 2 – Widoczne skutki bruksizm.

Leczenie bruksizmu.

Leczenie uzależnione jest od postaci i stopnia zaawansowania choroby. Leki oraz psychoterapia jako jedyna jego forma są skuteczne tylko na początkowym etapie rozwoju bruksizmu. Szeroko stosowane szyny relaksacyjne mają za zadanie rozluźnić napięte mięśnie, a zarazem chronią zęby przed dalszym ścieraniem. Czasem niezbędna jest kontrola i korekta zgryzu w celu wyeliminowania tzw. węzłów urazowych. Dobre efekty daje również fizjoterapia i ćwiczenia relaksacyjne. Starte powierzchnie zębów wymagają leczenia zachowawczego lub protetycznego celem ochrony zębiny i miazgi. W ostateczności stosowane są blokady botulinowe (botox) podawane bezpośrednio do mięśni żwaczy.