Kiedy pojawiają się komplikacje po leczeniu endodontycznym – powtórne leczenie kanałowe.

Bolący ząb zawsze jest sporym stresem. Abstrahując od samego dyskomfortu związanego z dolegliwościami, taka sytuacja wiąże się przeważnie również ze strachem przed wizytą u dentysty i stratą dużej ilości czasu i pieniędzy. W końcu jednak udajemy się do stomatologa, gdzie pada wyrok: ząb martwy, konieczne jest leczenie kanałowe. Leczenie u dentysty w Łodzi obejmuje kilka długich wizyt, ale okazuje się, że nie było tak straszne jak się obawialiśmy. Ząb udało się wyleczyć. Przez kilka kolejnych tygodni, miesięcy, a czasem nawet lat wszystko jest w porządku. Udało nam się zupełnie zapomnieć o problemie. A jednak ząb znowu się odzywa i wraca nieprzyjemny ból. Co teraz? Leczenie kanałowe się nie udało, więc pewnie nie pozostaje nic innego jak wyrwanie zęba. Tyle pieniędzy i czasu w błoto? Otóż niekoniecznie! Możliwe jest bowiem ponowne leczenie kanałowe w gabinecie stomatologicznym w Łodzi.

Zacznijmy jednak od odpowiedzi na pytanie, które nasuwa się na samym początku po przeczytaniu historii pacjenta. Dlaczego w ogóle doszło do takiej sytuacji? Dlaczego ból powrócił? Przyczyn może być wiele i, jak to w medycynie, odpowiedź rzadko bywa oczywista.

Dlaczego leczenie kanałowe może skończyć się niepowodzeniem?

Najczęściej winna jest skomplikowana anatomia jamy ustnej pacjenta – niezauważone kanały dodatkowe, rozwidlenia korzenia tuż przed wierzchołkiem, kanały boczne i związana z tym możliwość pozostawienia martwej miazgi, która jest później źródłem zakażenia.

Nie zawsze powrót bólu jest spowodowany niedokładnością czy opieszałością lekarza, dużo zębów, które obecnie leczymy powtórnie w naszym gabinecie Arie Stomatologia w Łodzi było leczonych wiele lat temu, kiedy nie obowiązywały jeszcze obecne standardy stomatologiczne, również technika dentystyczna nie pozwalała na tak dokładne leczenie jak dziś.

Innymi przyczynami, bardziej związanymi z błędem lekarskim, mogą być: niedostateczne oczyszczenie kanału, niedopełnienie go do wierzchołka, przepchnięcie martwiczych tkanek poza wierzchołek czy pozostawienie fragmentu złamanego narzędzia. Samo złamanie narzędzia notabene nie jest błędem, a jedynie powikłaniem, niekiedy zdarzającym się nawet najlepszym lekarzom, ale pozostawienie go w kanale bez próby jego usunięcia i bez poinformowania o tym pacjenta, z nadzieją, że „się upiecze” jest już poważnym uchybieniem. Na szczęście wykwalifikowany stomatolog jest w stanie poradzić sobie przy wtórnym leczeniu z większością wyżej wypisanych problemów.

Do gabinetu Arie Stomatologia w Łodzi trafia wielu pacjentów, którzy po wcześniejszym nieudanym leczeniu kanałowym szukają pomocy u specjalisty. Ponowne leczenie kanałowe w gabinecie stomatologicznym w Łodzi, zwane w dentystycznym slangu „re-endo”, jest silnie rozwijającym się kierunkiem współczesnej stomatologii. Odpowiednie „re-endo” pozwala na uratowanie większości zębów, zgodnie ze słusznym przekonaniem, że nawet najlepsze uzupełnienie protetyczne nie ma szans zbliżyć się jakością do zęba własnego.

Ponowne leczenie kanałowe w gabinecie stomatologicznym w Łodzi. Na czym polega powtórne leczenie endodontyczne?

Lekarz dentysta izoluje ząb za pomocą koferdamu, czyli w uproszczeniu kawałka specjalnej gumy, szczelnie otulającej ząb i nie pozwalającej by pole zabiegowe zostało zakażone bakteriami z jamy ustnej. Następnie ostrożnie otwiera ząb i usuwa stare wypełnienie komory i kanałów. Jest to żmudne zadanie, wymagające niezwykłej precyzji i cierpliwości, bardzo często niezbędne jest korzystanie z powiększenia uzyskiwanego za pomocą specjalnych lup lub mikroskopu operacyjnego. Stosuje się różne rozpuszczalniki ułatwiające usunięcie starego wypełnienia z wnętrza zęba, kanały odpowiednio poszerza się używając narzędzi tradycyjnych lub ultradźwiękowych, intensywnie płucze się je środkami przeciwbakteryjnymi i ponownie dokładnie wypełnia, aż do wierzchołka korzenia, kontrolując wypełnienie za pomocą apartu RTG.

Mikroskop stomatologiczny w powtórnym leczeniu kanałowym.

Wielu lekarzy w gabinetach stomatologicznych w Łodzi praktykuje odłożenie ostatecznego wypełnienia na drugą wizytę. Na pierwszej wizycie w gabinecie stomatologicznym, po dokładnym oczyszczeniu kanałów lekarz dentysta zakłada do nich lek w postaci pasty antybiotykowo-sterydowej, powodującej zabicie bakterii, które mogły być przyczyną dolegliwości i zmniejszenie stanu zapalnego. Dopiero podczas drugiej wizyty zakładane jest stałe wypełnienie zęba.

Jak dbać o zęby po powtórnym leczeniu kanałowym?

Po powtórnym leczeniu kanałowym konieczne są regularne kontrole. Ich terminy powinien wyznaczyć lekarz dentysta. Przyjmuje się, że pierwsza kontrola powinna mieć miejsce niedługo po zabiegu, kolejne powinny odbywać się co 3 miesiące przez pierwszy rok, a następnie co pół roku.

Każdy stomatolog w Łodzi potwierdzi, że przez kilka pierwszych dni po leczeniu może występować bolesność, czasami nawet dość silna i nieprzyjemne uczucie „wysadzania zęba z zębodołu”. Jest to całkiem normalne odczucie i związane ze sporą inwazyjnością powtórnego leczenia kanałowego. W przypadku bardzo silnego bólu lekarz może zaproponować odpowiednie leki przeciwbólowe.

UWAGA!

Niekiedy ponowne leczenie kanałowe w gabinecie stomatologicznym w Łodzi jest zalecane również w sytuacjach bez występowania bólu czy dyskomfortu. Na przykład kiedy nieprawidłowo wyleczone zęby mają być filarami pod prace protetyczne stałe – mosty czy korony. Odpowiednio wyleczone zęby zwiększają szansę dobrego dopasowania pracy protetycznej i wydłużają jej żywotność.