Kiedy maluch nie daje spać. Jak radzić sobie z ząbkowaniem.

Uśmiech dziecka to jeden z najpiękniejszych widoków na świecie, szczególnie jeśli należy do rozbawionego niemowlaka. Obraz ten jest jeszcze bardziej uroczy, jeśli z ust maluszka wystaje mały, bielutki ząbek. Jednak zanim będzie można go podziwiać, małego człowieka i rodziców czeka długi czas batalii z objawami ząbkowania. Płacz, gorączka, rzeki śliny i zaczerwienione dziąsła dziecka to znak, że niedługo pojawi się pierwszy ząb. Czym jest ząbkowanie? Jak radzić sobie z ząbkowaniem? Jak złagodzić dolegliwości dziecka?

Ząbkowanie, kiedy należy się go spodziewać?

Ząbkowania należy się spodziewać około 5-6 miesiąca życia, aczkolwiek jeśli zdarzy się później – do roku, nie powinno budzić żadnego niepokoju rodziców. Warto się jednak na ten okres dobrze przygotować teoretycznie i praktycznie. Kiedy zauważymy, że nasza pociecha bardzo się ślini i często wkłada paluszki do buzi, czasami bez powodu budzi się w nocy są to pewne oznaki początku wyrzynania się pierwszego mleczaka. Zmiany te można zaobserwować już około trzeciego miesiąca życia, gdyż proces erupcji zębów trwa dosyć długo. Zanim zobaczymy niewielki fragment wystający z dziąsła może minąć kilka, kilkanaście tygodni a objawy będą się na zmianę nasilać i ustępować.

Więcej o ząbkowaniu można przeczytać tutaj: Co warto wiedzieć o wyrzynaniu się zębów – stomatolog dziecięcy w Łodzi

Ząbkowanie – jak sobie z nim radzić?

W tym czasie dziecko może być rozdrażnione i marudne z powodu dokuczliwego bólu dziąseł. Dlatego zawsze warto mieć pod ręką specjalne (najlepiej naturalne) żele do aplikacji na dziąsełka, które dostaniemy w aptece bez recepty wypisywanej przez stomatologa. Działają one miejscowo w sposób przeciwbólowy, ściągajacy, przeciwzapalny i antyseptyczny. Z domowych sposobów na ząbkowanie dobrze się sprawdzają gryzaki gumowe schłodzone w lodówce (nigdy w zamrażalniku, bo może dojść do skurczu naczyń włosowatych śluzówki i nasilenia bólu). Kiedy dziecko ma już rozszerzoną dietę i spożywa różne pokarmy, na swędzące dziąsła dobrze również działa gryzienie twardej marchewki, jabłka lub skórki od chleba. Należy zawsze jednak zachować ostrożność, aby dziecko się nie zachłysnęło. Innym sposobem jest masaż dziąseł specjalną silikonową nakładką nakładaną na palec. Masaż powinien być bardzo delikatny ponieważ nabłonek śluzówki jamy ustnej niemowlęcia jest wrażliwy i bardzo podatny na urazy mechaniczne. Trzeba też pamiętać, aby nakładka była czysta i regularnie wyparzana we wrzątku.

W przypadku wysokiej gorączki u dziecka rodzic można zastosować ibuprofen lub paracetamol. Leczenie farmakologiczne powinno być jednak prowadzone po konsultacji z lekarzem dentystą lub z pediatrą. Zanim sięgnie się po leki przeciwbólowe można spróbować bardziej naturalnych metod obniżania temperatury np. ziołowych herbatek z kwiatu lipy, soków z czarnego bzu i malin. Nie należy jednak przesadzać z ilością, bo nawet te naturalne produkty mają właściwości napotne i podawane w zbyt dużych ilościach mogą prowadzić do odwodnienia. Trzeba pamiętać o odpowiednim nawodnieniu dziecka (gorączka sprzyja utracie płynów), wietrzeniu pomieszczenia w którym przebywa niemowlę oraz odpowiednim ubraniu dziecka w strój zapobiegający przegrzaniu i nadmiernemu poceniu się.

Ważne, również by obserwować czy gorączka nie utrzymuje się dłużej. Przedłużająca się gorączka oraz towarzyszące jej inne objawy takie jak biegunka, utrata apetytu nie muszą koniecznie być związane z ząbkowaniem, mogą być efektem infekcji w organizmie dziecka. Należy wtedy pilnie skontaktować się z lekarzem pediatrą.

Mleczaki – kiedy się pojawiają?

Dla domowej diagnostyki i kontroli uzębienia przez świadomych rodziców warto wiedzieć, kiedy należy spodziewać się konkretnych mleczaków. Jako pierwsze zazwyczaj wyrzynają się siekacze przyśrodkowe „1” około 6 miesiąca życia. Do roku dziecko powinno mieć już też „2”, następnie „4” do 20 miesiąca życia, następnie dopiero kły. Około 31 miesiąca dziecko powinno chwalić się już wszystkimi zębami mlecznymi (20) łącznie z „5”, które pojawiają się najpóźniej.

Kiedy powinna nastąpić pierwsza wizyta z dzieckiem u stomatologa? Czym jest wizyta adaptacyjna?

Zaraz po wyrznięciu się pierwszego zęba warto udać się z maluszkiem do stomatologa na tzw. wizytę adaptacyjną. Jest ona ważna przede wszystkim dla psychiki dziecka. Pozwala oswoić się z nowym miejscem i przyjaźnie je zapamiętać. Na takiej wizycie nie należy wykonywać żadnych zabiegów jedynie zaznajomić i zainteresować dziecko fotelem dentystycznym oraz niektórymi narzędziami, np. stomatologicznym lusterkiem. Jeśli decydujemy się na wizytę adaptacyjną u starszego dziecka dobrze jest porozmawiać o tym, czym się zajmuje stomatolog i w jakim celu się go odwiedza. Dziecko zaznajomione z tym czego może się spodziewać, w przyszłości chętniej i bez strachu zgodzi się na leczenie u dentysty.

Pomimo tego, że w społeczeństwie długo utrzymywało się przekonanie, ze zębów mlecznych nie należy leczyć obecnie każdy świadomy rodzic wie, że pozbywanie się próchnicy z zębów mlecznych jest konieczne dla zdrowego rozwoju fizycznego dziecka. O zębach mlecznych i dbaniu o mleczaki piszemy tutaj: Jak dbać o mleczaki | Stomatolog dziecięcy

Współpraca z Rossmann Polska: