Polak mądry… kiedy ma ósemki?

Dlaczego dzięki „ósemkom” mamy być mądrzejsi? Może przez doświadczenia jakie często ze sobą niesie ich wyrzynanie? Kiedy ma się kilkanaście lub kilkadziesiąt lat i myśli, że okres ząbkowania dawno już minął u większości ludzi zaczynają wyrzynać się trzecie zęby trzonowe. Jak twierdzi dobry dentysta Łódź popularne „ósemki” dają o sobie znać najczęściej budząc w środku nocy dużym bólem, czasem nawet z gorączką. Ból pojawia się nagle, czasem samoistnie ustępuje i pojawia się za kilka miesięcy ponownie. Niekiedy nie ma żadnych objawów. A nagle czujemy jakąś ostrą krawędź, która rani policzek bądź język – to guzek nowego zęba.

Czy każdy ma zęby mądrości? Odpowiada dentysta Łódź.

Ludzie w procesie ewolucji dążą do zmniejszenia liczby zębów. Kiedyś większość populacji miała też „dziewiątki”, dziś takie osoby to rzadkość. Nie wszyscy mają zęby mądrości, a obecnie coraz częściej dzieci nie mają też „dwójek”. Są ludzie, którzy też nigdy się nie dowiedzą o istnieniu swoich „ósemek”, bo te pozostaną w kości i nigdy nie pojawią się nad dziąsłem.

Co trzeba wiedzieć o ósemkach? Jak o nie dbać?

Podstawową metodą do zlokalizowania tych zębów są zdjęcia pantomograficzne i często można już na nich zaobserwować same zawiązki zębów. U starszych osób ważne jest zlokalizowanie i zdiagnozowanie położenia zębów mądrości w kości i względem innych zębów. Objawy wyrzynania mogą być bardzo różne poza tymi wymienionymi wyżej może dojść do powstania tzw. kaptura dziąsłowego. Jest to kawałek dziąsła nad wyrzynającą się „ósemką”, tworzy się tam stan zapalny, dlatego kapturek często boli. Należy to miejsce przepłukać środkiem antyseptycznym oraz chirurgicznie wyciąć otwierając zębowi tor wyrzynania. Następnie jak już zęby mądrości będą widoczne w jamie ustnej należy o nie szczególnie dbać. Są one podatne na próchnicę, bo z racji lokalizacji na końcu łuków zębowych często są niedomywane i gromadzą się tam resztki pokarmów. Są też trudne w leczeniu szczególnie ze względu na ułożenie nierzadko przechylone dojęzykowo lub do policzka. Jednakże „ósemki” bywają też ratunkiem. Przy bardzo wcześnie usuniętych pierwszych lub drugich zębach trzonowych „ósemki” podczas wyrzynania zamykają lukę po utraconych zębach.

Czy ósemki to szczęście czy tylko problem? Czy ósemki trzeba usunąć?

Co jednak, gdy zęby mądrości nie spieszą się do pojawienia w jamie ustnej, a o ich istnieniu dowiedzieliśmy się ze zdjęcia RTG? Wszystko zależy od objawów jakie dają i od oceny zdjęcia przez lekarza dentystę. W przypadku dobrze położonych ósemek w wyrostku zębodołowym, których nie otacza torbiel lub inna zmiana patologiczna, nie robimy nic i raz na rok wykonujemy zdjęcie kontrolne. W innym wypadku: obecności torbieli, złym ułożeniu, które np. prowadzi do resorpcji korzeni innych zębów, bólu, zęby mądrości należy usunąć, by nie powodowały stanów zapalnych oraz by nie doprowadzić do zezłośliwienia zmian pojawiających się w kości. Dobry dentysta Łódź podkreśla, że jedynym przypadkiem kiedy wskazane jest usuwanie prawidłowych zębów zatrzymanych są wskazania ortodontyczne. Mówiąc bardziej szczegółowo leczenie ortodontyczne wykonuje się najczęściej u dzieci i nastolatków, a one nie posiadają jeszcze zębów mądrości. Biorąc pod uwagę, że „ósemki” najczęściej mają komplikacje przy wyrzynaniu lepiej jest je usunąć przed założeniem aparatu ortodontycznego, gdyż jest duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości doprowadzą do stłoczeń w odcinku przednim łuku zębowego lub uszkodzą zęby ostatnie.

usuwanie ósemek darmowy obraz pixabay

Darmowy obraz: pixabay.com