Czym jest płytka nazębna?

Pacjenci gabinetu Arie Stomatologia Łódź często pytają naszych lekarzy dentystów jaką technikę mycia zębów stosować (odpowiedzieliśmy na to pytanie tutaj), kiedy szczotkować zęby (odsyłamy do wpisu tutaj), a także jakie mogą być konsekwencje złej higieny jamy ustnej. Odpowiedź na to ostatnie pytanie jest bardzo złożona, więc poświęcimy jej osobny wpis, natomiast warto zacząć od wyjaśnienia kwestii bakterii w jamie ustnej i powstawania płytki nazębnej.

Bakterie w jamie ustnej.

Usta każdego człowieka skolonizowane są przez bakterie, bytujące na naszych zębach, dziąsłach, wargach i języku. Niektóre gatunki, jeśli występują w określonym miejscu i w określonej liczbie, są całkowicie nieszkodliwe. Nasz organizm    wykorzystuje ich obecność do prawidłowego funkcjonowania.

Niestety bakterie mogą być również niebezpieczne, szczególnie wtedy, kiedy w formie płytki nazębnej, pokrywają powierzchnię szkliwa.

Czym jest płytka nazębna?

Płytka nazębna to cienka warstwa miękkiego nalotu przylegającego do szkliwa, w której dochodzi do rozwoju bakterii. To właśnie te bakterie, przy udziale cukrów z naszej diety, produkują kwaśne substancje niszczące szkliwo i wywołujące próchnicę.

Płytka nazębna tworzy się wtedy, kiedy nie szczotkujemy zębów w odpowiedni sposób, lub gdy nie dbamy o stan naszych dziąseł. Płytka nazębna przyczynia się do powstania chorób dziąseł, próchnicy i ubytków.

Etapy powstawania płytki nazębnej.

1. Bakterie zaczynają się mnożyć.

2. Więcej bakterii przywiera do powierzchni szkliwa. Zaczynają formować mikrokolonie.

3. Bakterie rozwijają się w każdym kierunku, tworzą się wielowarstwowe makrokolonie.

4. Makrokolonie rozszerzają się, nakładając się na siebie. Tworzy się plytka nazębna.

Aby zapobiec chorobom dziąseł i ubytkom należy regularnie konsultować stan swojego uzębienia z lekarzem dentystą. W gabinecie stomatologicznym Arie Łódź zostaniecie Państwo poddani profesjonalnej higienizacji jamy ustnej oraz poinformowani jak należy dbać o zęby oraz na co zwrócić uwagę podczas ich mycia, aby nie doprowadzić do rozwoju próchnicy. Przypominamy również, że szczotkowanie zębów dwa razy dziennie pastą zawierającą fluor, przez przynajmniej 2 minuty, znacząco poprawia stan jamy ustnej i uzębienia.