Ból zabiera radość z jedzenia? Problem nadwrażliwości.

Lody cytrynowe, gorąca kawa, słodka czekolada. Co zrobić kiedy na samą myśl o takim jedzeniu nie cieknie nam ślinka tylko przechodzą dreszcze? Czym jest spowodowany ból zębów, który doskwiera nawet przy oddychaniu podczas zimnych dni? Potrzebna jest zmiana w sposobie higieny jamy ustnej, czy należy udać się do dentysty? Nadwrażliwość zębów, bo o niej mowa, może mieć wiele przyczyn i w zależności od niej różni się sposób jej zwalczania. Co trzeba wiedzieć o nadwrażliwości zębów?

Nadwrażliwość zębów.

Nadwrażliwość zębów – co może być jej powodem? Ząb pokrywają bardzo twarde tkanki takie jak szkliwo i cement korzeniowy, co nie dopuszcza większości bodźców do miazgi. Z biegiem lat, wraz z opuszczaniem się dziąseł, odsłania się szyjka zęba-połączenie szkliwa i cementu, czasem z pozostawieniem wąskiego pasma nieosłoniętej zębiny. Zębina cechuje się większą przepuszczalnością, co wpływa na przekazywanie bodźców do nerwów. W tym przypadku leczenie jest trudne. Ważne jest odpowiednie szczotkowanie zębów, ze szczególnym naciskiem na masaż dziąseł, ponieważ przez poprawienie ich ukrwienia można zadbać o ich lepszą kondycję. Stomatolog przybliży metodę szczotkowania wg Stilmanna i Bassa, najbardziej odpowiednie przy takich problemach. Jeśli chodzi o profesjonalną pomoc niekiedy ulgę przynosi nałożenie lakieru fluorkowego lub tak zwanego bondu (żywicy światłoutwardzalnej) na wrażliwe powierzchnie zębów.

Nadwrażliwość zębów – powody.

Kolejnym z powodów wystąpienia nadwrażliwości zębów są ubytki przyszyjkowe. Pojawiają się one najczęściej jednocześnie na wielu zębach od strony warg i policzków i są spowodowane złym szczotkowaniem, to znaczy nadmierną siłą przykładaną do zębów przez szczoteczkę. Innym przykładem są tzw „ubytki zawodowe” wytarte przez ustnik u trębaczy, szpilki u krawcowych. W związku z tym, że występuje utrata tkanek należy uzupełnić je w gabinecie stomatologicznym. Do wypełniania wykorzystywane są najczęściej dwie grupy materiałów: glassjonomerowe i kompozytowe. Niestety bardzo często wypełnianie tych ubytków jest krótkotrwałe, gdyż trudno jest otrzymać odpowiednią retencję, a brak eliminacji nawyków sprzyja dalszym uszkodzeniom. W tym przypadku także należy poprosić lekarza o instruktarz prawidłowego szczotkowania.

Nadwrażliwość zębów spowodowana wybielaniem.

Duży ból podczas picia napojów oraz mówienia, a nawet oddychania najczęściej jest spowodowany wybielaniem zębów. Zarówno wybielanie w gabinecie stomatologicznym jak i profesjonalne, nakładkowe w domu może doprowadzić do powikłań, co świadczy o zbyt intensywnej ingerencji w tkanki w zbyt krótkim czasie i powinno skutkować przerwaniem zabiegu. Lekarz dentysta zawsze powinien poinformować o możliwości wystąpienia nadwrażliwości pacjentów decydujących się na wybielanie. Także w tym przypadku często stosuje się lakierowanie zębów środkami z fluorem, niekiedy po pewnym czasie dolegliwości same ustępują.

Pozabiegowa nadwrażliwość zębów.

Ostatnim z przykładów nadwrażliwości zębów jest ta, która następuje po wizycie w gabinecie stomatologicznym. Może to być tzw pozabiegowa nadwrażliwość zębów, spowodowana traumatycznym dla tkanek opracowaniem i tym, że przestało działać znieczulenie. Efekt ten utrzymuje się do 48 godzin i w sposób samoistny ustępuje. A co, kiedy z każdym kęsem pożywienia ból się nasila? Wtedy najprawdopodobniej mamy do czynienia ze źle dopasowanym wypełnieniem. Jest ono za wysokie (czasem podane znieczulenie utrudnia ustalenie odpowiedniej wysokości) co powoduje wzrost naprężeń i ból przy gryzieniu. W tym wypadku należy umówić się na kolejną wizytę w celu zniesienia nadmiarów. Problem jest trudniejszy jeśli powodem bólu jest wykonane uzupełnienie stałe tzn. korona lub most. Najczęściej świadczy to o źle wykonanej pracy, błędzie lekarza lub technika w związku z czym pacjent nie powinien się krępować przed reklamacją, ponieważ źle dostosowana wysokość może doprowadzić do zwyrodnień w stawie skroniowo-żuchwowym.

Nadwrażliwość zębów – jak z nią walczyć?

Na rynku dostępne jest także wiele preparatów do znoszenia nadwrażliwości, które można stosować w domu. Są to najczęściej pasty i płukanki, które w wieloraki sposób mają wpływać na obniżenie odczuwania bólu. Jednym z takich mechanizmów jest zmniejszenie kanalików zębinowych: związkami fluoru, co utrudnia przewodnictwo bodźców do miazgi (tak działają preparaty Elmex Sensitive Plus), za pomocą związków nieorganicznych (pasta Sensodyne, preparat Duraphat). Pasta Sensodyne zawiera również azotan potasu, który powoduje zmniejszenie przewodnictwa nerwowego.

Problem nadwrażliwości zębów jest bardzo złożony i może mieć wiele przyczyn. Dlatego trudno jest znaleźć jedną metodę na wyleczenie. Pewne jest jednak to, że kluczem do sukcesu jest znalezienie głównej przyczyny, leczenie wielokierunkowe oraz, co najważniejsze, dobra współpraca dentysty z pacjentem, który wykaże się systematycznością i cierpliwością.