Nadwrażliwość zębów – jak sobie z nią radzić?

Niestety coraz więcej pacjentów gabinetów stomatologicznych w Łodzi skarży się na nadwrażliwość zębów. Problem dotyka przede wszystkim osoby pomiędzy 20, a 50 rokiem życia, zarówno kobiety, jak i mężczyzn, a wynika ze stanu szkliwa zębów danej osoby. Pacjenci zwykle informują, że wrażliwość jest wyjątkowo nasilona podczas jedzenia i picia zimnych bądź gorących napojów, jedzenia kwaśnych i słodkich potraw, a czasem także podczas szczotkowania zębów czy nawet wdychania zimnego powietrza. Osoby cierpiące z powodu nadwrażliwości często unikają więc tych czynności, z obawy przed silnym bólem. Nie jest to jednak rozwiązanie problemu, a wręcz zachowanie pogłębiające dolegliwość. Nie reagowanie na sygnał alarmowy wysyłany przez zęby, będzie jedynie powodował nasilanie się problemu.

Jak sprawdzić czy dotyczy nas problem nadwrażliwości? Odsyłamy do testu na nadwrażliwość zębów na stronę – https://www.sensodyne.pl/test-nadwrazliwosci/, a w przypadku jakichkolwiek podejrzeń nadwrażliwości konieczna będzie wizyta u lekarza dentysty! Tak naprawdę tylko lekarz dentysta może poprawnie ocenić czy pacjent cierpi na nadwrażliwość zębów i jaka jest tego przyczyna.

Nadwrażliwość zębów – dlaczego zęby stają się wrażliwe na bodźce?

Chociaż szkliwo zębów jest twardsze niż jakakolwiek struktura w ciele to z biegiem czasu może ona ulegać erozji, odsłaniając warstwę pod nim ukrytą – zębinę. Nadwrażliwość pojawia się właśnie wtedy, gdy zębina – delikatna, porowata tkanka zęba znajdująca się pod szkliwem – zostaje odsłonięta. W zębinie znajdują się mikroskopijne kanaliki zwane kanalikami zębinowymi, które są drogami do unerwionej miazgi.

Gdy kanaliki zębowe zostaną odsłonięte mogą być one łatwiej stymulowane przez bodźce takie jak ciepło/zimo/dotyk, jednocześnie stymulując nerwy we wnętrzu zęba, do których prowadzą. Stymulacja nerwu powoduje krótki, przeszywający ból, znany każdemu kto chodź raz poczuł wrażliwość swoich zębów.

Jak doprowadza się do odsłonięcia zębiny a co za tym idzie kanalików zębinowych? Dochodzi tego m.in. na skutek utraty szkliwa (zbyt mocne szorowanie zębów, bruksizm) lub odsłonięcia korzeni zęba nie pokrytych szkliwem na skutek cofania się dziąseł.

Nadwrażliwość zębów – jakie mogą być jej przyczyny?

Przyczyny nadwrażliwości zębów mogą być bardzo różne. Niektóre z powodujących ją czynników to:

• Zbyt mocne szczotkowanie zębów i używanie szczoteczki o twardym włosiu – może wtedy dojść do uszkodzenia szkliwa i odsłonięcia zębiny.
  • Zgrzytanie zębami, powodujące ich silne ścieranie i również obnażanie zębiny.
  • Recesja (cofanie się) dziąseł na przykład z powodu długotrwałej choroby dziąseł (zapalenie dziąseł lub choroba przyzębia) lub zbyt agresywnego szczotkowania zębów.
  • Próchnica – ból spowodowany próchnicą jest podobny do tego wywołanego przez nadwrażliwość. W przypadku mocno rozwiniętej próchnicy, zęby reagują bólem na cukier czyli na słodkie potrawy. Warto regularnie odwiedzać dentystę, aby nie doprowadzić do tego stanu. Próchnicę lepiej bowiem leczyć we wcześniejszych stadiach, kiedy jeszcze nie boli. A najlepiej jej zapobiegać.

Nadwrażliwość zębów – jak sobie z nią radzić?

Oto niektóre z działań jakie można podjąć, aby leczyć nadwrażliwość zębów i jej zapobiegać:

• Udaj się do dentysty, który przeprowadzi właściwą ocenę stanu zębów, określi czym może być spowodowana nadwrażliwość i doradzi jak poradzić sobie z tym problemem. Najważniejsze w przypadku nadwrażliwości jest zahamowanie powodu jej powstania czyli zminimalizowanie dalszego odsłaniania zębiny.
  • Używaj szczoteczki z miękkim lub średnim włosiem, pomoże to ograniczyć cofanie się dziąseł i erozję (ścieranie) szkliwa.
  • Szczotkuj zęby łagodną pastą do zębów nadwrażliwych. Pozwoli ona usunąć płytkę nazębną, jednocześnie złagodzi objawy nadwrażliwości. Oprócz używania jej podczas zwykłego szczotkowania, można zaaplikować pastę palcem na miejsca wrażliwe i delikatnie ją wmasować. Zawarte w paście substancje aktywne powinny ulżyć niemiłemu odczuciu nadwrażliwości.
  • Dobra higiena jamy ustnej jest najważniejsza w profilaktyce nadwrażliwości. Szczotkuj i nitkuj zęby dwa razy dziennie, aby zapobiec cofaniu się dziąseł. Pamiętaj też o konieczności czyszczenia wszystkich części jamy ustnej, w tym przestrzeni międzyzębowych i linii dziąseł.
  • Ograniczaj kwaśne i słodkie pokarmy i napoje, zawarte w nich kwasy mogą przyspieszać erozję szkliwa – tzw. kwasowa erozja szkliwa. Do produktów, których należy unikać należą: owoce i soki owocowe, napoje gazowane, czarna kawa lub herbata, wino oraz wszelkie produkty o ostrym smaku, takie jak keczup lub sosy do sałatek.

Wrażliwość zębów po zabiegach wybielających.

W gabinecie Arie Stomatologia w Łodzi wykonujemy wiele zabiegów wybielających (zarówno wybielanie lampą Philips ZOOM, jak i wybielanie nakładkowe). Pacjenci często pytają o występująca po nich wrażliwość. Uspokajamy, że jest to zupełnie inna wrażliwość, niż opisywana wyżej nadwrażliwość zębiny.

Wrażliwość po profesjonalnych, stomatologicznych zabiegach wybielających nie jest spowodowana erozją szkliwa, ale działaniem środka wybielającego, który penetruje w głąb zęba powodując jego wzmożoną wrażliwość. Zmiana wrażliwości zębów jest krótkotrwała, zazwyczaj dokucza w trakcie i najwyżej kilka dni po wybielaniu. Nie każdy pacjent ją nawet odczuwa.

Z nadwrażliwością podczas wybielania można poradzić sobie stosując pastę do zębów wrażliwych lub zmieniając żel wybielający na taki o niższym stężeniu substancji aktywnej. W przypadku silnego bólu należy jednak dla bezpieczeństwa zabiegu przerwać wybielanie zębów.

Źródło: wpis powstał w oparciu o informacje i zdjęcia ze strony https://www.sensodyne.pl.