12 maja – Światowy Dzień Zdrowych Dziąseł. Jak dbać o zdrowie dziąseł? Dlaczego warto to robić?

Co roku 12 maja obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowych Dziąseł. Warto wykorzystać taką okazję, aby przypomnieć dlaczego zdrowie jamy ustnej, zębów i dziąseł jest tak ważne dla ogólnej kondycji naszego organizmu. Liczne, rokrocznie przeprowadzane badania wykazują jasne powiązania między chorobami przyzębia, a powikłaniami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą, przewlekłą chorobą nerek, reumatoidalnym zapaleniem stawów, a nawet chorobą Alzheimera. Co więcej choroby przyzębia zwiększają ryzyko rozwoju choroby wieńcowej i zawału ponad 2,5 krotnie (szczególnie u Pacjentów 60+) i dwukrotnie zwiększają ryzyko wystąpienia udaru niedokrwiennego mózgu o etiologii zatorowej lub zakrzepowej.* Jak widać, choroby dziąseł, ale też generalnie choroby jamy ustnej, stwarzają zagrożenie dla zdrowia ogólnego i mają wpływ na kondycję całego organizmu. Jak dbać o zdrowie dziąseł? Dlaczego warto to robić?

Dlaczego warto dbać o zdrowie dziąseł?

Choroby przyzębia nie są rzadką chorobą. Przewlekłe stany zapalne przyzębia (m.in. zapalenie dziąseł, zapalenie przyzębia, perimplantitis) dotykają około 80% osób w wieku 35+.*

Niestety, podobnie jak początkowe zmiany próchnicowe, problemy z dziąsłami w początkowym stadium choroby są często lekceważone przez Pacjentów. Trzeba natomiast podkreślić, że w początkowym okresie zapalenia dziąseł są w pełni odwracalne. Zwykle wystarczy wizyta u stomatologa i poprawa higieny jamy ustnej. Jeśli jest taka potrzeba lekarz dentysta może zdecydować o włączeniu tzw. programu oczyszczania przestrzeni międzyzębowych, usunięciu złogów naddziąsłowych lub dodatkowo zalecić stosowanie odpowiednich, specjalistycznych past do zębów i płukanek o działaniu przeciwzapalnym. Jeśli natomiast problem zostanie zignorowany, a postać choroby się zaostrzy oprócz leczenia stomatologicznego z zastosowaniem zabiegów profilaktyczno-leczniczych, konieczne może się okazać specjalistyczne leczenie periodontologiczne lub w agresywnych zapaleniach przyzębia leczenie chirurgiczne łączone z ogólną antybiotykoterapią. Poza tym, zgodnie z badanami przytoczonymi w poprzednim akapicie, im poważniejsza postać chorób przyzębia, tym większe ryzyko rozwoju chorób ogólnoustrojowych.

Dlaczego jeszcze warto dbać o zdrowie dziąseł? Poza ewidentnymi korzyściami zdrowotnymi, jest jeszcze kwestia estetyki uśmiechu. Zadbane i zdrowe dziąsła i zęby to podstawa pięknego, uśmiechu. Czy podobają nam się u innych przebarwione zęby ze złogami kamienia nazębnego, nienaturalnie ułożone w linii dziąseł, zęby ruszające się, braki zębowe lub nieprzyjemny zapach z jamy ustnej? Odpowiedź zapewne będzie przecząca. Dlaczego więc mielibyśmy chcieć doprowadzić do takiej sytuacji u siebie? Zamiast zadbać o zdrowie zębów i dziąseł i cieszyć się zdrowym uśmiechem i pewnością siebie? A niewiele potrzeba, aby zachować estetykę uśmiechu na długie lata.

Jak dbać o zdrowie dziąseł i nie doprowadzić do stanów zapalnych i chorób przyzębia?

W związku z tym, że jedną z najważniejszych przyczyn powstawania periodontopatii jest bakteryjna płytka nazębna gromadząca się na zębach, gdy higiena jamy ustnej nie jest wystarczająca, kluczową kwestią w walce z chorobami przyzębia jest profilaktyka domowa. Zalicza się do niej: regularne i poprawne oczyszczanie zębów poprzez ich szczotkowanie, nitkowanie przestrzeni międzyzębowych, stosowanie specjalistycznych płukanek do jamy ustnej. Jak dbać o zdrowie dziąseł?

Szczotkowanie zębów – profilaktyka chorób przyzębia.

Aby oczyszczanie zębów było przeprowadzone w sposób poprawny i miało wpływ na profilaktykę zdrowia jamy ustnej należy pamiętać, aby:

– było wykonane odpowiednią techniką (ikonografika jak poprawnie szczotkować zęby poniżej),

Obraz ze strony: www.istockphoto.com

– oczyszczone zostały wszystkie powierzchnie zębów i jamy ustnej (również zęby tylne i język),

– szczotkowanie nie było zbyt krótkie (powinno trwać przez minimum 2-3 minuty),

– wykonane było minimum 2 razy dziennie (rano i wieczorem, ale warto także zadbać o czystość zębów po spożyciu posiłku),

– użyte zostały specjalistyczne (dostosowane do potrzeb Pacjenta) pasty stomatologiczne,

– szczoteczka (lub jej główka w przypadku szczoteczek sonicznych i elektrycznych) była wymieniana co najmniej raz na 3 miesiące lub częściej w momencie zużycia się włókien czyszczących.

Badania z 2018 roku mówią, że aż 5% ankietowanych nie szczotkowało zębów w ogóle, a 15% wykonywało tą czynność jedynie raz w tygodniu.* To zdecydowanie za mało! Należy pamiętać, że domowa higiena jamy ustnej jest kluczowa w profilaktyce chorób przyzębia i powinna być pierwszym krokiem w walce z chorobami jamy ustnej.

Regularne leczenie chorób przyzębia i odpowiednia profilaktyka zmniejszają ryzyko pogłębiania się choroby i co za tym idzie konsekwencji ogólnoustrojowych. Trzeba pamiętać, że zdrowie ogólne wynika nie tylko z dobrej diety, regularnej aktywności fizycznej, badań kontrolnych i leczenia chorób przewlekłych jak cukrzyca czy nadciśnienie tętnicze, ale także z dbałości o zdrowie jamy ustnej – profilaktyki próchnicy i chorób przyzębia.

Jak dbać o zdrowie dziąseł?
* Źródła: