Gdy zęby się ruszają, a dziąsła krwawią. Leczenie i profilaktyka chorób przyzębia. Co zrobić, by jak najdłużej cieszyć się swoim uśmiechem?

Choroby dziąseł i przyzębia – tkanek otaczających ząb i utrzymujących go w kości – dotykają ogromne rzesze Polaków. Zdecydowanie najczęściej związane są z niedostateczną lub nieprawidłową higieną jamy ustnej. Mogą również być manifestacją różnych często niebezpiecznych zmian w organizmie. Leczeniem takich chorób zajmuje się gałąź stomatologii zwana periodontologią.

choroby przyzębia darmowy obraz pixabay

Źródło obrazu: pixabay.com

Leczenie chorób przyzębia w gabinecie stomatologicznym w Łodzi – profilaktyka.

Aby uniknąć wizyty u periodontologa i cieszyć się jak najdłużej własnymi zdrowymi zębami w zdrowych dziąsłach, musimy pamiętać jak niezwykle istotna jest ich prawidłowa higiena. Dokładne, sumienne, szczotkowanie minimum dwa razy dziennie, nie mniej niż dwie minuty to podstawa. Należy skupiać się szczególnie na doczyszczaniu trudno dostępnych miejsc. Delikatnie lecz arcystarannie wymiatamy resztki z okolicy przydziąsłowej, dbamy o powierzchnie między zębami. Osiągnięcie pełnego sukcesu w większości przypadków jest niemożliwe bez zastosowania przyrządów innych niż tradycyjna szczoteczka do zębów. W powszechnym użyciu powinny być specjalne szczoteczki międzyzębowe i nici dentystyczne. Bardzo istotne jest też stosowanie płukanek zawierających w swoim składzie jony fluorkowe i substancje przeciwbakteryjne. Doskonałym wyborem są nowoczesne elektryczne szczoteczki do zębów. Nie dość, że motywują pacjenta do dokładniejszego dbania o higienę, to dzięki funkcji czujnika nacisku są również bezpieczniejsze dla tkanek miękkich.

Najważniejsze są jednak regularne wizyty kontrolne u lekarza stomatologa, wraz z profesjonalnym usuwaniem złogów nazębnych.

Leczenie chorób przyzębia w gabinecie stomatologicznym w Łodzi -zabiegi u dentysty.

Kiedy jest już za późno i dotknie nas tego typu problem ważna jest reakcja – jak najszybsze zgłoszenie się do specjalisty i podjęcie leczenia. Pierwszą rzeczą, którą przeważnie zrobi lekarz stomatolog jest wnikliwe badanie i dokładne usunięcie złogów nazębnych. W tym celu najczęściej stosuje się nowoczesne końcówki ultradźwiękowe. Ostre stany takie jak agresywne lub wrzodziejące zapalenia przyzębia czy ropnie, wymagają wdrożenia antybiotykoterapii na pierwszej wizycie.

Leczenie chorób przyzębia w gabinecie stomatologicznym w Łodzi – usuwanie złogów – kiretaż.

W następnej kolejności, jeśli to konieczne, lekarz dentysta przystępuje do usuwania złogów poddziąsłowych. Zabieg taki nazywa się kiretażem i może występować w wersji zamkniętej (mniej traumatyzującej, ale niestety również mniej dokładnej) lub w otwartej – w której lekarz ma doskonały wgląd w pole pracy i całą operację wykonuje o wiele dokładniej. Do kireteżu stosowane są specjalne narzędzia – kirety. Wprowadzane są one przez stomatologa do kieszonek dziąsłowym i umożliwiają usuwanie złogów i nierówności z powierzchni korzenia oraz zapalnie zmienionych, zainfekowanych tkanek z wewnętrznej strony dziąsła.

Leczenie chorób przyzębia w gabinecie stomatologicznym w Łodzi – piaskowanie.

Przebarwienia, osady i niewielkie zaburzenia na powierzchni szkliwa usuwa się wykonując piaskowanie drobnoziarnistym proszkiem mineralnym pod wysokim ciśnieniem za pomocą specjalnie do tego przeznaczonego urządzenia.

Leczenie chorób przyzębia w gabinecie stomatologicznym w Łodzi – polerowanie i fluoryzacja.

Po zabiegach mechanicznego oczyszczania zawsze wykonuje się polerowanie i fluoryzację. Zabezpieczają one twarde tkanki, które mogły ulec uszkodzeniu, Ponadto związki fluoru mają również działanie bakteriobójcze i bakteriostatyczne.