Dlaczego nie zawsze czuć od nas miętę? Przykry zapach z ust – co robić?

Fetor ex ore. Brzmi jak magiczne zaklęcie? Może i tak. Jest jednak problemem, który może dotyczyć nawet 87% społeczeństwa! O czym mowa? Przykry zapach z ust jest zmorą nie jednego człowieka. Utrudnia kontakty towarzyskie, wprawia w zakłopotanie podczas rozmowy i prowadzi do spadku samopoczucia. Co zrobić kiedy guma do żucia i tik-taki nie wystarczają? Na to pytanie odpowiada dobry dentysta Łódź.

Halitoza darmowy obraz z Pixabay

Darmowy obraz: pixabay.com

Nieprzyjemny zapach z ust – przyczyna.

Problem może wydawać się błahy, aczkolwiek może mieć bardzo wiele przyczyn, mniej lub bardziej poważnych. Najczęściej wina leży w higienie jamy ustnej. Brak umiejętności lub zbyt rzadkie mycie zębów powodują dużą kumulację bakterii w jamie ustnej, których metabolizm powoduje wydzielanie siarczynów o przykrym zapachu. Dodatkowo niski poziom higieny często współgra z licznymi ubytkami próchnicowymi i chorobami przyzębia, co także powoduje takie przykre dolegliwości. Jeśli mowa o higienie nie można zapomnieć o języku, szczególnie o jej tylnej części, która jest mocniej pofałdowana przez co ma większą skłonność do gromadzenia resztek pokarmowych. Ruchome uzupełnienia protetyczne również wymagają zaangażowania ze strony pacjenta, ponieważ przy niedostatecznym dbaniu o ich czystość mają skłonność: po pierwsze do gromadzenia resztek pokarmowych w porach akrylu, a po drugie do powstawania infekcji drożdżakowatych.

Ślina – naturalna walka z przykrym oddechem.

Bardzo ważną rolę w zachowaniu świeżego oddechu pełni ślina. Obmywa całą powierzchnie jamy ustnej, pomaga oczyszczać przestrzenie miedzy zębowe, powoduje spadek metabolizmu bakterii, działa bakteriostatycznie i bakteriobójczo. Dlatego też przykry zapach z ust mogą powodować wszystkie leki prowadzące do spadku wydzielania śliny np. leki na cukrzycę (dodatkowa ta choroba charakteryzuje się oddechem o zapachu acetonu), choroby leczone przez radioterapię celowaną na głowę (uszkadzają ślinianki) oraz choroby autoimmunologiczne np. zespół Sjögrena. Duży spadek wydzielania śliny występuje także u palaczy papierosów oraz osób zażywających narkotyki.

Inne przyczyny niemiłego zapachu z ust.

Dentysta Łódź podkreśla, że nie zawsze przyczyna problemu dotyczy stomatologii. Fetor ex ore może być spowodowany nieprawidłowościami laryngologicznymi, tj odkładaniem się resztek pokarmowych oraz złuszczonego nabłonka w kryptach migdałków. Dochodzi do tego najczęściej jako powikłania po anginach. Dodatkowo może temu towarzyszyć wydzielina z zatok, która objawia się ściekaniem po tylnej ścianie gardła. Jeśli wyeliminowane zostaną przyczyny znajdujące się w jamie ustnej należy sięgać głębiej. Przyczyną mogą być choroby żołądka np. refluks żołądkowo- przełykowy lub bulimia i anoreksja. Choroby te powodują przykry zapach z ust przez cofanie się treści żołądkowej do jamy ustnej.

Jak „leczyć” niemiły zapach z ust? Radzi dobry dentysta Łódź.

W leczeniu przykrego zapachu z ust najlepiej odwołać się do przyczyny. Zadbać o higienę oraz sanacje jamy ustnej. Pomogą w tym preparaty, pasty i płukanki, skierowane do osób dbających o świeży oddech, najczęściej posiadają wyciągi z ziół np. szałwi i więcej ekstraktu z mięty. Warto też poszukać produktów z napisem Halitosis, gdyż te linie będą specjalizowały się w walce z przykrym zapachem. Dodatkowo z „babcinej apteczki” warto spróbować tabletek z natki pietruszki lub po prostu rzuć natkę lub listki szałwii. Dostępne są również dezodoranty do ust o mocno miętowym smaku, zapachu. W przypadku spadku ilości śliny pomaga picie dużej ilości wody, spożywanie kwaśnych pokarmów oraz preparaty tzw. sztucznej śliny do kupienia w aptekach.