Ciekawostki stomatologiczne Arie Stomatologia Łódź

Przez następne tygodnie będziemy publikować na naszych profilach social media FACEBOOK Arie Stomatologia Łódź // INSTAGRAM Arie Stomatologia Łódź różne ciekawostki stomatologiczne Arie Stomatologia Łódź. Są to odpowiedzi na często zadawane przez Pacjentów pytania, a także różnorodne porady jak dbać o zdrowy uśmiech. Zachęcamy do śledzenia naszych stron: Polub Arie Stomatologia na Facebooku i Polub Arie Stomatologia na Instagramie.

Ciekawostki stomatologiczne Arie Stomatologia Łódź

Po chorobie zawsze wymieniaj szczoteczkę do zębów na nową!

Trwa niestety w najlepsze okres różnych infekcji. Warto w tym czasie pamiętać, że walka z chorobą nie kończy się wraz z ustaniem jej objawów. Na ewentualny nawrót choroby może oddziaływać wiele czynników do których zaliczyć należy m.in. wymianę szczoteczki do zębów lub główki szczoteczki w przypadku urządzeń elektrycznych i sonicznych. Przypominamy, że szczoteczkę powinno się wymieniać na nową minimum co 2-3 miesiące, przy widocznym zużyciu włókien szczoteczki, ale też po każdej przebytej infekcji gardła, przeziębieniu, grypie, infekcji jamy ustnej, a także innych chorobach bakteryjnych i wirusowych. Dlaczego? Drobnoustroje, które bytowały w jamie ustnej w trakcie trwania choroby mogą przetrwać w zakamarkach szczoteczki i w przypadku dalszego jej użytkowania, spowodować z czasem nawrót infekcji.

Aby uniknąć wtórnego zakażenia patogenami, po przebytej chorobie powinno się także wyprać w wysokiej temperaturze: pościel, ręczniki, piżamę i pozostałą noszoną garderobę, wymienić przybory higieniczne jak gąbka do kąpieli. Również dokładnie wyczyścić i wywietrzyć mieszkanie. Nie powinno się też zapominać np. o umyciu zabawek dziecka używanych przez nie w trakcie choroby, dezynfekcji często używanych urządzeń jak klawiatura komputera, pilot, telefon komórkowy czy włączniki światła. Dzięki wyżej wymienionym działaniom, zmniejsza się ryzyko powtórnego zachorowania na raz przebytą już chorobę.

Myjąc zęby nuć Lambadę albo Papayę.

Czynność mycia zębów powinna trwać około 2 minuty i powinna obejmować szczotkowanie wszystkich powierzchni zębów. Skąd można wiedzieć, że czas szczotkowania był wystarczającą długi i że nie zapomniało się o żadnej ćwiartce jamy ustnej? Można korzystać z zegarka albo jednej z wielu aplikacji na telefon (pisaliśmy o nich tutaj). A można po prostu nucić ulubione piosenki, których refreny lub najbardziej charakterystyczne fragmenty trwają 30 sekund. Nucenie 4 razy pod rząd znanej melodii i zmienianie przy tym ćwiartek jamy ustnej pozwala na dość precyzyjne odmierzenie czasu szczotkowania. Jakie hity nadają się do nucenia? My sprawdziliśmy np.

• „Lambada” Kaoma – charakterystyczny melodyczny początek ma 32 sekundy,
  • „Voyage, voyage” Desireless – refren trwa 33 sekundy,
  • „Believe” Cher – refren trwa 28 sekund,
  • „I Wanna Dance With Somebody” Whitney Houston – refren 36 sekund,
  • „Małgośka” Maryla Rodowicz – refren 34 sekundy,
  • „Papaya / Papaja” Urszula Dudziak – 29 sekund.

Oczywiście zachęcamy też do szukania własnych melodii do nucenia podczas szczotkowania. Dodatkowym plusem jest to, że zaczyna się dzień z ulubioną piosenką i szerokim, czystym uśmiechem na ustach.

Do gabinetu stomatologicznego należy przyjść z listą zażywanych leków.

Leczenie stomatologiczne zawsze poprzedzone powinno być zebraniem przez lekarza dentystę wywiadu na temat ogólnego stanu zdrowia Pacjenta. Ponieważ w trakcie leczenia aplikowane są różnorodne leki i znieczulenia, lekarz musi wiedzieć czy Pacjent na coś choruje, czy przyjmuje lekarstwa, czy jest na coś uczulony. Bardzo ważne jest więc odpowiednie przygotowanie się na wizytę w gabinecie stomatologicznym np. poprzez wypełnienie formularza z przyjmowanymi lekami i ich dawkami. Przykładowy formularz można znaleźć na stronie NFZ: https://akademia.nfz.gov.pl/wp-content/uploads/2020/10/RECEPTA_POLIPRAGMAZJA_AKADEMIA-NFZ.pdf

Zrozumiałe jest, że w przypadku przyjmowania większej ilości leków, ich nazwy lub dawkowanie łatwo zapomnieć lub pomylić. Pacjenci pytani o to przez nas w gabinecie, często się gubią i dzwonią do najbliższych z prośbą o sprawdzenie domowej apteczki. Nie należy jednak bagatelizować podawania konkretnych informacji lekarzowi dentyście. Tylko mając pełne informacje na temat zdrowia Pacjenta oraz stosowanej przez niego farmakoterapii, lekarz dentysta może świadomie i bezpiecznie prowadzić leczenie stomatologiczne.

Lekarza dentystę trzeba poinformować o:

• zdiagnozowanych chorobach,
  •  przyjmowanych lekach i suplementach diety i ich dawkowaniu,
  •  alergiach na leki, znieczulenia, pokarmy, metale,
  •  skłonnościach do omdleń, problemach z krzepliwością krwi,
  •  ciąży (nawet jeśli jest ona dopiero podejrzewana) i karmieniu piersią.

Podczas pierwszej wizyty w gabinecie stomatologicznym każdy Pacjent (lub w przypadku dziecka – rodzic) wypełnia ankietę kwalifikacyjną. Proszony jest o odpowiedzi m.in. na wyżej wymienione pytania. Prosimy o dokładne wypełnianie ankiety i nie ukrywanie przed lekarzem żadnych schorzeń. Listę przyjmowanych leków należy także aktualizować. Jeśli zmieniły się rodzaj lub dawka leku, koniecznie trzeba uzupełnić wywiad dołączony do karty pacjenta. Tylko dzięki pełnej wiedzy, jesteśmy w stanie zapewnić Państwu odpowiednią opiekę medyczną.

Nie tylko zęby które bolą wymagają leczenia!

Stale podkreślamy rolę profilaktyki i to jak ważne są regularne wizyty u dentysty. Kontrola uzębienia w gabinecie stomatologicznym powinna być przeprowadzana raz na pół roku, a nie dopiero wtedy gdy zaczyna ćmić lub boleć ząb. Ból zęba jest wręcz ostatnim momentem, żeby udać się do gabinetu stomatologicznego. Świadczy on o silnie postępującym procesie chorobowym i wymaga pilnej interwencji medycznej. Próchnica rozwija się w zębie dużo wcześniej, niż pojawiają się dolegliwości bólowe. Mimo braku widocznych „dziur”, czy „plamek”, a także braku dolegliwości bólowych, początkowe stadia próchnicy niszczą zdrowe tkanki zęba i doprowadzają do coraz poważniejszych konsekwencji zdrowotnych. Częstym błędem jest również przeczekiwanie bólu, bo jego ustąpienie nie świadczy bynajmniej o poprawie stanu zdrowia jamy ustnej, ale może być spowodowane m.in. obumarciem miazgi zęba. Ząb przestaje wtedy przewodzić bodźce bólowe i wymaga już specjalistycznego leczenia endodontycznego, trwającego więcej czasu i bardziej kosztownego niż standardowe leczenie zachowawcze zęba.

Uwaga na różne mody, wyzwania i niesprawdzone metody upiększania uśmiechu!

Chyba wszyscy możemy się zgodzić, że Internet bywa zarówno błogosławieństwem, jak i przekleństwem. Nieograniczony dostęp do informacji pomaga w wielu aspektach życia.  Bywa też jednak pułapką, szczególnie dla dzieci, młodzieży i osób podatnych na reklamę. Ostatnimi czasy natknęliśmy się w sieci na kilka nowych trendów, przed którymi chcielibyśmy wyraźnie przestrzec.

Piłowanie zębów pilniczkiem do paznokci – zabieg taki może narazić na poważne konsekwencje zdrowotne. Chociaż lekarze dentyści czasami wykonują zabieg polegający na spiłowaniu powierzchni zęba (stripping, konturing), to posiadają oni odpowiednią wiedzę ile tkanki można opracować i mają do tego odpowiednie narzędzia. Wykonanie takiego zabiegu samodzielnie, w warunkach domowych może doprowadzić do nieodwracalnego zniszczenia szkliwa (szkliwo nie odrasta!) i obnażenia zębiny (druga warstwa zęba jest bardzo wrażliwa na procesy próchnicowe, uszkodzenia mechaniczne, a jej obnażenie może skutkować m.in. nadwrażliwością zębów na bodźce).

Domowe metody wybielania zębów sodą oczyszczoną, kurkumą, cytryną – wybielanie zębów powinno być wykonywane w sposób profesjonalny pod kontrolą lekarza dentysty oraz na odpowiednio przygotowanych do zabiegu zębach. Nie powinno się stosować do tego celu mocno ściernych substancji (nawet naturalnych). Może to prowadzić do wycierania się szkliwa, powstawania ubytków klinowych przy dziąsłach i nadwrażliwości zębów. Jeszcze poważniejsze konsekwencje może mieć stosowanie silnych żeli wybielających dostępnych w sklepach internetowych bez uprzedniej kontroli u lekarza dentysty, wyleczenia ubytków próchnicowych i problemów periodontologicznych. Więcej informacji o tym dlaczego wybielanie zębów trzeba skonsultować z lekarzem dentystą znajduje się tutaj: https://arie-stomatologia.pl/przeciwwskazania-do-wybielania-zebow/

Niedopasowane do zgryzu uniwersalne nakładki na bruksizm, protezy zębowe, ruchome „aparaty ortodontyczne”, nakładki wybielające. – W wielu sklepach internetowych można „za grosze” kupić takie uniwersalne prace protetyczne. Cena 20 zł zamiast 400 zł może być bardzo kusząca, ale warto zastanowić się z czego wynika różnica w koszcie leczenia. Kluczem do efektywności np. leczenia bruksizmu lub wad zgryzu jest odpowiednia diagnoza, wykonanie dobrej pracy dopasowanej do zębów Pacjenta oraz stałe kontrole postępów leczenia. Zakładanie uniwersalnej nakładki raczej nie wpłynie na poprawę stanu zębów, a może wręcz zaszkodzić. Zbyt luźna praca protetyczna (dotyczy to też np. protez) może kaleczyć dziąsła, prowadzić do różnych urazów mechanicznych, tworzenia się w jamie ustnej aft, obrzęków, mogą się też rozwijać różne stany zapalne prowadzące do późniejszych problemów periodontologicznych.

Mody i trendy przychodzą i odchodzą, a zdrowie jest tylko jedno. Warto dbać o nie razem z zaufanym lekarzem dentystą. Stomatologia estetyczna pozwala na poprawę estetyki uśmiechu w sposób bezpieczny i sprawdzony. Nie warto więc ryzykować swojego zdrowia na rzecz opisywanych w Internecie kontrowersyjnych metod.