Dysfunkcje stawu skroniowo-żuchwowego

Chirurg twarzowo-szczękowy Łódź opowiada o dysfunkcjach stawu skroniowo-żuchwowego. Czym są dysfunkcje stawu skroniowo-żuchwowego? Co je powoduje?

Zespół zaburzeń w stawie skroniowo-żuchwowym może być wywołany przez:

– zgrzytanie (bruksizm) lub nawykowe zaciskanie zębów, które powodują przeciążenie mięśni i SSŻ (stawu skroniowo-żuchowego),

– przemieszczenie krążka stawowego, znajdującego się pomiędzy głową żuchwy, a czaszką,

– współistnienie innych schorzeń takich jak choroba zwyrodnieniowa stawów czy reumatoidalne zapalenie stawów,

– stres wywołujący wzmożone napięcie mięśni twarzy i zaciskanie zębów,

– występowanie nawyków czy parafunkcji takich jak trzymanie w ustach i nagryzanie różnych przedmiotów (np. ołówków) czy żucie gumy (dłużej niż 20 minut powtarzające się kilka razy dziennie),

– zaburzenia okluzji i wady zgryzu,

3 nadrzędne objawy dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego.

Są to: ból, zaburzenia ruchomości i objawy akustyczne.

Ból jest najczęściej występującym z nich. Zwykle jest umiejscowiony w okolicy stawu lecz może także promieniować do innych okolic głowy, szyi czy do ucha. Charakterystyczny jest ból zlokalizowany przy skrawku ucha rzutujący do skroni, policzka i gałęzi żuchwy. Należy go różnicować między innymi z bólem neuralgicznym, zębopochodnym i migrenowym.

Rys. 1 – Typowa lokalizacja bólu w zaburzeniach stawu skroniowo-żuchwowego.

W czasie rozwierania ust czasem dochodzi do zbaczania żuchwy na jedną lub dwie strony (esowata droga odwodzenia). Ograniczenie ruchomości żuchwy (szczękościsk) może dotyczyć każdego z kierunków, aż do całkowitego zablokowania włącznie. Otwieranie ust zwykle nasila ból. Często opisywane jest przez pacjentów wrażenie „zaklinowania” lub oporu w stawie.

Zjawiska (fenomeny) akustyczne towarzyszą wykonywaniu ruchów w stawie. Należą do nich trzaski, trzeszczenia, przeskakiwania, stuki i tarcia. Rzadko słyszane są przez pacjentów szumy i piski. Jednak bez współistnienia bólu czy zaburzeń ruchomości sam fakt występowania któregokolwiek ze zjawisk akustycznych nie pozwala na zdiagnozowanie zaburzeń w SSŻ.